Varför CRM?

Allmän oreda, kunder som lämnar och jobbiga informationstapp när en kollega slutar? Nej tack!
Våra CRM-system hjälper dig att hålla koll på kunder, affärer och projekt. Det lönar sig alltid eftersom…

1. Kunder shoppar med hjärtat, inte hjärnan.

Utbudet av varor och tjänster med hög kvalité är enormt. Priskonkurrensen är stenhård. Vad händer när kunderna upplever att alternativen är likvärdiga oavsett leverantör?

  • Kunden kommer alltid att välja det företag som hon tycker är ”bäst”.
  • När pris och produkt är likvärdigt blir beslutet istället emotionellt.
  • Kunden väljer alltid det företag hon har starkast relation till.

Var enkel att ha att göra med. Håll vad du lovat. Överraska positivt nån gång då och då. Våra CRM-system hjälper dig. Svårare än så är det inte att slå sina konkurrenter på fingrarna.

2. Kunder snackar. Mycket.

Idag är kunder mer benägna än någonsin att tala ut om sina kundupplevelser, gärna på nätet.

  • När allt blir som kunderna förväntar sig sägs (oftast) varken bu eller bä.
  • Kunder som känner sig dåligt bemötta har ett jättebehov av att tala ut. Kan bli farligt.
  • … men positivt överraskade kunder snackar också! Det är extremt värdefullt.

Jobba proaktivt med bra säljstöd och god kundvård. Kunderna blir positivt överraskade och skriver om det istället. CRM-system är alltså riktigt bra, billig och effektiv marknadsföring.

3. Kundinformation är värt mycket. Verkligen mycket.

Vad händer när en av dina säljare bestämmer sig för att sluta och starta eget eller gå till konkurrenten? Utan ett bra system kan tanken vara mardrömslik.

  • Vet du vem av dina kunder som din kollega haft kontakt med?
  • Vad har blivit avtalat och lovat?
  • Vet du att kunderna inte följer med säljaren till det nya jobbet?

Med ett CRM-system får du koll på det som blivit sagt och gjort, när, var och av vem. Då kan du ta över stafettpinnen som ett proffs!