Sanningens ögonblick

Professorn Christian Grönroos menar att företag numer konkurrerar med tjänster och inte med fysiska produkter. Detta oavsett om man säljer en produkt eller en tjänst i första hand. Den tuffa utmaningen är nu att vässa den där tjänsten han pratar om. Det vill säga; det arbete som vi gör tillsammans med kunden – sanningens ögonblick.

Hur jag vässar min ”tjänst”

Visst har jag många referenscase att skylta med, men i sanningens ögonblick är det inte det som gör kunden intresserad. I sanningens ögonblick är det endast interaktionen mellan mig och kunden som spelar roll. Det är vad jag gör här och nu som kunden upplever och grundar sin bedömning på.

Ta chansen här och nu

Sanningens ögonblick är i all interaktion med kunden, oavsett om det rör sig om ett säljsamtal, en webbdemo, ett kundbesök eller offerten jag ger.  Ögonblicket efter kan chansen vara förbi. Prospektet eller kunden har gått vidare, sanningens ögonblick är passerat och det är svårt att i efterhand rädda upp eventuella misslyckanden.

Kör 110%

Med resonemanget om sanningens ögonblick i bakhuvudet, se till att gå in i varje kundaktivitet till 110%. Oavsett om det är ett kallt eller varmt säljsamtal, första eller tredje kundbesöket, offerten eller eftermarknadsbesöket, så är jag övertygad om att du alltid kan prestera lite mer vid varje kundinteraktion och närma oss våra mål snabbare.

Var där!

Var mer närvarande, tänk här och nu – senare är det försent! Ställ dig frågan ”Vad kan jag göra för att bli mer närvarande?” Är det att visualisera aktiviteten du ska göra med kunden, lyssna på din favoritlåt eller kanske meditera precis innan sanningens ögonblick?

Din uppgift

Ta till och testa ett verktyg som du tror kan påverka din närvaro ännu mer i mötet med kunden, vilken aktivitet det än må vara. Lycka till!