Nätverkande – enklaste vägen till nya prospekts

Några av er ingår redan i olika typer av ”business-nätverk”, såsom BNI, Lions, Rotary etc. Du är säkert medlem på LinkedIn eller andra sociala affärsnätverk. Andra skulle hävda att de inte deltar i något nätverk.

Sanningen är dock att vi alla ingår i något typ av nätverk. Nätverk kan ge både stora och värdefulla möjligheter för dig och företaget du jobbar på.

När kalla samtal inte ”är din grej”

Själv har jag aldrig varit särskilt bekväm med det här med ”kalla samtal” (till min chefs stora förtvivlan). Jag har dock varit en del av små och stora nätverk sedan tonåren och har lärt mig mycket om vad detta kan ge, både på det personliga planet och rent affärsmässigt.

Jag är helt övertygad om att företag kan tjäna en hel del på att ha säljare som har en medvetenhet kring styrkan i nätverk, eller som Granovetter kallar dem – weak ties, nedan kallade svaga band (i boken ”The Tipping Point – how little things can make a big difference”).

Granovetter menar att när det gäller att hitta inspiration för nya idéer, produkter eller tjänster, spelar de svaga banden större roll än de starka banden. Din familj och vänner, som lever i precis samma värld som du, som du umgås med varje dag och kanske till och med arbetar med – hur mycket vet de som du inte redan vet?

Se svaga banden

Dina bekanta däremot, som per definition hör till en värld som är längre bort än den du och dina närmsta lever i, vet förmodligen en massa bra saker som du inte redan hört talas om.

För att fånga denna paradox rörande svaga band kallar Granovetter detta, ”styrkan i svaga band”. Bekanta, kort sagt, utgör en källa till social makt. Desto fler bekanta du har, desto mer makt har du.

Detta koncept används redan av många idag (genom Facebook och andra sociala medier), medan andra kan bli ännu bättre och skaffa fler svaga band. I näringslivet, oavsett om vi säljer kläder, sand i Sahara, eller CRM-lösningar, är det en stor styrka att ha många bekanta.

Våga fråga!

Även om ett prospekt du stöter på inte köper något av dig så kan denna person ha andra i sin närhet som är på jakt efter just den produkt/tjänst du säljer. Detta vet du bara om du vågar fråga. Tänk dig utopin där du för varje säljsamtal eller kundmöte du genomför kunde få med dig ett lead på köpet!? Din pipe för nya säljmöjligheter hade aldrig varit tom. Vilket drömscenario!

Lev & andas försäljning = fler svaga band

Jag försöker att leva på detta vis hela tiden, oavsett om jag är på en släktträff eller småpratar med någon på tunnelbanan, och det har redan gett goda resultat! Så glöm inte bort vad en bekant kan betyda för dig och din försäljning, och sätt detta koncept i system. Sist men inte minst, var linked på LinkedIn – ett utmärkt sätt att prospektera!

Skriven av Anna-Mari Ewing, Lime Technologies