Hisstalet – skaffa nya kunder på 30 sekunder

Som säljare träffar du och jag dagligen många människor i olika situationer. Det blir ofta snabba samtal och kort om tid att göra ett gott intryck. Försäljning handlar om att snabbt göra ett in­tryck som kunderna gillar och som de uppfattar som värdefullt. Det är i dessa situationer som stjärnsäljarna visar sig från sin allra bästa sida. De tar chansen att bli ihågkomna.

Fundera på vad det är som påverkar kunderna. Är det vad du säger, eller på vilket sätt du för dig? Möter du dina kunder med inlevelse, intresse och engagemang?

Låt oss säga att du gör sällskap med en kund på en mässa och din kund introducerar dig för en person på ett annat företag. Efter att ni har skakat hand och talat om vad ni heter frågar personen: -Vad jobbar du med?

Nu har du ungefär 30 sekunder på dig. En halv minut är inte mycket, men det räcker om man vet vad man ska säga. De bästa säljarna fokuserar på att tala tydligt och använda tiden till att berätta vilket företag de representerar och kort vad vinsten med att anlita dem och deras produkter eller tjänster innebär. De ställer sedan en engagerande fråga till motparten som gör att de kan ringa in deras behov.

Till exempel:
Jag är säljare på salestraining.se. Varje vecka levererar vi de bästa tipsen från Nordens mest högpresterande säljare till våra kunder. Med hjälp av våra tips ökar våra kunder sin försäljning och lönsamhet med i genomsnitt 30%. Hur många säljare har ni på ert företag?

De bästa säljarna förstår också vikten av hur de levererar sin 30-sekunderspresentation. De använder sitt kroppsspråk och röstläge för att få största möjliga genomslagskraft.

Gör så här:

Skriv ner din 30-sekunderspresentation efter frågan: Hur kan den bli bättre? Fila, fila, fila och träna sedan på presentationen tillsammans med en kollega. Använd ditt kroppsspråk och röstläge. Naturlig ögonkontakt och inlevelse är andra framgångsfaktorer. Testa nästa gång du får tillfälle.

Skriven av Erik Ullsten (ur boken Bästsäljaren)