Skapa kontakter på events

De flesta säljare syns på olika typer av mässor, event, seminarier och träffar. De bästa säljarna har en plan för hur de på ett effektivt sätt ska skapa kontakter. De vet att deras agerande är helt avgörande för hur många nya kontakter de får.

Här kommer några förslag:

  • Kom i tid, var redo att jobba och ta med många visitkort.
  • Stå gärna i närheten av in/utgången då har du koll på vilka som kommer och går.
  • Om du går dit med en kollega, dela på er!
  • Gör en liten tävling kring hur många nya kontakter ni lyckas skaffa.
  • Se till att du kan din personliga 30-sekunderspresentation perfekt.
  • Var glad, entusiastisk och positiv.
  • Håll koll på tiden så att du inte fastnar med någon kontakt som tar för mycket tid
  • Gå inte emellan när folk pratar, vänta istället på en lämplig öppning.
  • Ät tidigt, det ger dig mer tid att mingla.
  • Stanna gärna till slutet. Det ger dig fler kontakter att jobba vidare med.

Så här resonerar en av de bästa säljarna kring sitt agerande på ett event:

  • Jag spenderar 75% av tiden med nya kontakter och 25% med befintliga och 0% med kollegor.
  • Jag försöker hitta gemensamma nämnare med de människor jag träffar.
  • Jag försöker väcka intresse, men säljer inget utan försöker istället bestämma tid för ett möte.
  • Jag försöker att vara medveten om tiden.
  • Jag tar med mig många visitkort och samlar på mig motpartens visitkort genom att erbjuda mitt kort först.
  • Min viktigaste regel: Var öppen och glad!

Gör så här:

  1. Se till att vara väl förberedd inför nästa event du går på.
  2. Utvärdera vad du gjorde bra och vad du skulle behöva utveckla och förbättra!

Skriven av Erik Ullsten (ur boken Bästsäljaren)