”Att ringa kallt är som att vaska guld bland en massa sand”

Mitt första år som säljare har till största del handlat om att ringa kallt för att komma igång och bygga min pipe. Vi brukar använda oss av uttrycket ”Tio knack, ett tack”, vilket stämde in väldigt väl då jag fick ca ett möte bokat/10 samtal. Min hit rate på att boka möten var lägre än jag hoppats på och jag började att fundera över vad jag kunde göra för att få upp antalet bokade möten.

I samma veva fick jag chansen att lyssna på Max Söderpalm om just hur en säljare ökar sin försäljning. Max berättade bland annat om stjärnsäljaren Jens, som blev månadens säljare bara genom att öka antalet säljsamtal i veckan. Detta gjorde att jag började att fundera över hur många fler säljsamtal jag kunde tänkas hinna göra under veckan och hur många fler möten det kunde bli. Jag var tvungen att prova. Jag började att pressa mig till att ringa nästan dubbla antalet säljsamtal.

Hinna med… eller kanske vilja

Ganska snart märkte jag att det var tufft att hinna med alla säljsamtal. Jag hade inte mycket tid mellan varje samtal innan det var dags att ringa kallt igen. Dessutom innebar det många fler lyft eftersom det inte är på alla samtal som någon svarar. För att hinna med hade jag PG Wettsjös föreläsning i bakhuvudet. Jag ser framför mig hur PG visar hur många säljare tittar på ringlistan och hittar på anledningar för att inte ringa. Jag hade inte tid att hamna i den spiralen utan det var bara för mig att ta tjuren vid hornen och ringa första bästa telefonnummer.

Öka insatsen

Min hit rate var fortfarande lägre än vad jag hoppats på, men nu hade jag tempot uppe. Därför började jag att fundera över hur jag skulle höja antalet bokade möten/säljsamtal. Vid det tillfället fick jag möjlighet att lyssna på Bruce King. Hans sätt är att fråga efter referenser. Naturligtvis är det lättare att ringa när det finns en person att referera till.

Jag provade, men fick väldigt lite referenser ur mina kontakter, det var alltså inte heller särskilt enkelt. Däremot upptäckte jag att det gick lättare när jag hade någon/något att referera till. Jag började därför att e-posta de personer som jag tänkte ringa redan på måndagen och i mailet skriva att jag kontaktar dem på fredagen. Min ice breaker blev istället: ”Jag skickade ett mail till dig i måndags. Har du sett det?”.

Mer avslappnad… och jag sparar tid!

Jag kan inte påstå att jag har hunnit undersöka om jag har högre hit rate på mina säljsamtal nu då jag inte har hunnit genomföra min nya metod särskilt länge. Däremot är jag mer avslappnad och får inte lika många samtal där de säger nej innan jag hunnit presentera mig. Dessutom händer det att jag får svar på mina utskick där de säger att det inte är aktuellt för dem i dagsläget. Det innebär att jag har besparat mig den tiden det skulle ta mig att ringa personen. Nu kan jag hoppa över det samtalet och ringa nästa.

Att ringa kallt är svårt. Alla metoder passar oss olika bra. Prova dig fram och hitta ditt sätt. Du kommer att hitta guldet!

Behöver du fler säljtips?
– Ladda ner vårt whitepaper!

Här får du 10 konkreta säljtips som är riktigt relevanta om du jobbar B2B – från hur du blir framgångsrik inom försäljning, och hur du hittar nya prospekt.

Sälj mer till fler