Prospektering

Är en bra säljare en person som kan sälja is till eskimåer eller sand i Sahara? Nja, inte nödvändigtvis. Prospektering handlar om att hitta potentiella kunder som har behov av våra produkter och tjänster. Vad är då behovet?

Första steget i prospekteringsfasen handlar om att definiera sin målgrupp. Prospektering ska ske mot kunder som:

  • har ett problem som vi kan lösa
  • vars problem är så stort att han/hon kan räkna hem investeringen
  • har pengar att handla för
  • finns på vår geografiska marknad

Nej, det finns ingen efterfrågan på is på Nordpolen eller sand i Sahara så det är ingen bra säljare som försöker sälja där.

Så först, skörda sen

Många säljare gillar inte att prospektera eftersom det oftast krävs många samtal innan man får napp. Samtidigt vet man att alla affärer börjar med en första kontakt. Först sår vi, därefter skördar vi.

Ett sätt att förbättra sannolikheten att få napp är att använda sig av referenser. Kan ni lämna en referens på orten och en i branschen ökar chansen att ni får träff. Vårt tips är att bygga upp bransch- eller regionalkompetens, analysera er kunddatabas för att hitta branscher där ni är starka, prospektera intensivt på den marknaden och utnyttja era referenser.

Enkla verktyg för prospektering

Vi på AlltomSälj vill verkligen rekommendera prospekteringsverktyget Lime Go. Enklare än så blir det inte att hitta nya kunder och börja ringa. Lime Go innehåller inte bara kontaktuppgifter till Sveriges alla beslutsfattare utan hjälper och guidar dig genom hela din säljprocess.

Fler tips om prospektering:

Behöver du fler säljtips? Ladda ner vårt whitepaper!

Här får du 10 konkreta säljtips som är riktigt relevanta om du jobbar B2B – från hur du blir framgångsrik inom försäljning, och hur du hittar nya prospekt.

Sälj mer till fler