>5 framgångsfaktorer

Med ett antal år som säljare bakom sig presenterar här Nils Olsson 5 faktorer som han anser har gjort honom till en framgångsrik säljare.

1. Hög aktivitetsnivå

De första 2-3 åren som säljare fokuserade jag på en hög aktivitetsnivå. Varje månad siktade jag på 80-100 säljsamtal och mellan 15-20 kundmöten. Jag tror fortfarande att en hög aktivitetsnivå är nyckeln till framgång eftersom du sprider risken i din kundportfölj. Ju fler möten desto högre sannolikhet att hitta ett hett lead.

2. Hårt arbete

Om du vill vara ”nummer ett” måste du arbeta hårdare (eller smartare) än alla andra. Titta på den person som är i topp i dag. Vad är det han/hon gör så bra? Kan jag tillämpa samma beteende?

3. Engagemang

Kunder vill köpa från personer de gillar. Kunden måste känna att du gillar dem (även om det kanske inte alltid är fallet ;)). Om du ger dem rätt engagemang kommer kunden känna sig prioriterad. Många gånger slarvas det med uppföljning och här har du möjlighet att sticka ut jämfört med dina konkurrenter. Ger du kunden fler samtal och fler besök jämfört med konkurrenten så kommer de till slut få dåligt samvete om de inte köper från dig.

4. Positiv inställning

Om du har en positiv inställning till ditt dagliga arbete kommer allt att bli mycket roligare. Alla människor vill spendera tid med människor som ger dem energi. Jag är säker på att en positiv attityd och ett leende på läpparna kommer att ge dig extra försäljning under året.

5. Bara gör det!

Om du kan göra något idag, vänta inte! Det kommer inte gå lättare i morgon. Min filosofi har alltid varit att det är bättre att göra 10 saker ”good enough” istället för att göra 3 saker jättenoggrant. Sitt inte där och tänk på vilket teckensnitt, storlek eller färg som skulle passa presentationen bäst, det kommer inte spela någon roll i slutändan. En presentation som är ”good enough” i kombination med rätt energi, entusiasm och ett leende på läpparna kommer göra att du vinner affären!

 

Skriven av Nils Olsson, Lime Technologies