Avslut 2015-12-04T15:43:47+00:00

Avslut

Om man verkligen lyckats med att skapa en delad vision med kunden och om det finns ett tydligt värde som överstiger investeringen så är avslutsfasen lätt. Kunden kommer då att be om ordern.

Så lätt är det tyvärr inte alltid. Men gör det så enkelt som möjligt!

Det absolut enklaste och vanligaste tipset kring avslut är: fråga efter ordern! Man brukar säga att 70 % av alla säljare blir så rädda i avslutsfasen att man inte vågar fråga efter ordern.  Våga fråga efter ordern, det värsta som kan hända är att du får ett nej.

Hur blir jag då en bättre avslutare?

  • Lär dig många avslutsfrågor
  • Ge det tid
  • Ha alltid minst två invändningar redo

Fler metoder för enklare och snabbare avslut hittar du här nedan…

Alternativmetoden

Genom att ge kunden alternativ att välja på kan du driva dem mot ett avslut. Två eller tre – det är upp till dig.

Hänvisa till värdet

Det är ganska vanligt att kunden skjuter beslutet framåt och inte ger dig något riktigt svar. Som en invändning mot detta kan du trycka på värdet med investeringen och framförallt vad det kostar kunden att vänta med beslutet. Om värdet är ökade intäkter eller minskade kostnader och investeringen kan räknas hem, varför då vänta med investeringen?

Ring, ring!

Låt inte kunden glömma bort dig. Se till att finnas i deras tankar hela tiden. Mer om hur du påminner kunden om din existens kan du läsa om här »

Få kunden att må bra

Skapar du en bra relation med kunden gör du det svårare för dem att skjuta upp beslutet. Likt en vän vill de inte svika dig. Läs om hur du gör din kund till en kompis här »